Ansökan om evenemangsstöd

Ansökningsinformation

Vi ser fram emot att stödja evenemang som bidrar till att göra Trelleborg till en levande och inspirerande plats för invånare och besökare! Visit Trelleborgs evenemangsstöd är öppet för ansökningar från föreningar, organisationer, stiftelser och företag som planerar evenemang i Trelleborgs kommun. För att vara berättigad till stödet måste ansökan vara inskickad senast 3 månader innan evenemanget äger rum. För återkommande evenemang gäller att man endast kan ansöka om stöd för ett år i taget. Vi välkomnar alla som är intresserade av att bidra till Trelleborgs kulturella och sociala liv att ansöka om vårt evenemangsstöd.

Våra kriterier

Visit Trelleborg väljer att se turismen som ett viktigt och kraftfullt verktyg i framtidens hållbara samhällsbygge. Vi vet att den bidrar till samhället i form av ökad sysselsättning, omsättning och viktiga skatteintäkter. Evenemang är viktiga för att skapa glädje, gemenskap och tillväxt lokalt. För att nå våra mål måste vi alla jobba tillsammans. Därför följer Visit Trelleborg Region Skånes turismstrategi ”Tourism Matters – plan för Skåne fram till 2030”. Strategin handlar om att arbeta tillsammans för en hållbar framtid. Visit Trelleborg använder strategierna från Tourism Matters för att säkerställa Trelleborgs plats i det regionala arbetet.

Visit Trelleborg har tillsammans med näringslivet enats om:

1. Turismen är en kraft som bidrar till hållbar samhällsutveckling
2. Samarbeten är optimerade för att växla upp destinationens potential
3. Destinationen är attraktiv året runt
4. Vårt utbud gör ett starkt avtryck i Skånes samlade attraktionskraft

Återkommande evenemang

För återkommande evenemang kan man bara ansöka om stöd för ett år i taget. För att vara berättigad till stödet måste ansökan vara inskickad senast 3 månader innan evenemanget äger rum. Evenemanget måste även uppfylla minst 5 av 7 kriterier som anges nedan:

Skapa högklassiga upplevelser i Trelleborgs kommun.

Skapa betydande turistekonomisk aktivitet i destinationen.

Skapa positiv medieexponering med högt PR-värde för platsen.

Stärka platsvarumärket för den plats som geografiskt utgörs av Trelleborgskommun. (se platsvarumärkesstrategin ”Bilden av Trelleborg” för mer information)

Lokalt bidra till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.

Bidra till upplevelseinnovation och tjänsteutveckling.

Bidra till bred samverkan inom besöksnäringen i destinationen.

Visit Trelleborgs evenemangsutvecklare

Johan Sjöström är Visit Trelleborgs evenemangsutvecklare. Med gedigen bakgrund inom projektledning och ett aktivt engagemang i det lokala föreningslivet, driver Johan destinationens lokala evenemangsförmåga framåt. Kontakta Johan för mer information & inspiration.

Johan Sjöström

Evenemangsutvecklare
Mail